fredag 13. mars 2015

Skivelås og låsekjetting

Kvalitet: Abus Granit 8077 Detecto til 1200 kroner.
Min Yamaha wr450f leveres originalt uten tenningslås. Kun en av/på bryter. Dermed er den lettere å stjele enn det meste annet. En skikkelig ekstern lås er derfor en forutsetning!

Jeg har valgt toppmodellen Abus Granit 8077 Detecto som skivelås. Denne har innebygget bevegelsesalarm. Denne alarmen bruker jeg alltid på jobben. Merk deg at på grunn av skivenes utforming, så passer denne låsen best på bakhjulet.

Noen har prøvd å sabotere låsen min med skum, uten hell.
Sykkelen står nær der jeg jobber, så det er ikke noe problem å høre den går. Et par ganger har noen skulle sitte på sykkelen, og den har sagt i fra! Alarmen slår seg selv av igjen etter 30 sekunder dersom sykkelen ikke beveger seg ytterligere. Godt fornøyd. Låsen passer godt nede i jakkelomma når jeg kjører.

Når sykkelen står parkert hjemme der jeg bor, har jeg i tillegg 8 millimeter låsekjetting fra forhjulet og rundt ett tre(!), så tyvene skal i ihvertfall måtte jobbe litt for å få den med seg.

Oppdatert mars 2015: Løp og kjøp! Denne alarmlåsen har forhindret tyveri og kødd med motorsykkelen mer enn ti ganger mens sykkelen står parkert ute. Stadig noen fulle gutter som skal vise hvordan disse syklene fungerer, og jeg ser dem stadig løpende fra stedet når alarmen går.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar