onsdag 16. juli 2014

Dag 10: Steinkjer - Elverum (470 km.)

Nok en dag som starter med deilig hotellfrokost. Koster litt på seg i ferien må du vite, særlig når hotellet gir god kollegapris.
 
Været ute er overskyet, med noe regn. Jeg rusler en tur på ut på morgenen for å finne en plass å bytte bremseskive og klosser. Statoil stilte sin garasje til disposisjon, og i løpet av en time var sykkelen god som ny igjen.
 
Avreise fra Steinkjer klokken elleve i regn. Herfra og sørover er veiene kjedelige, men hastigheten høyere. Det har vært såpass kaldt å kjøre sykkel i dag, at jeg har kjørt med regndressen på helt til Elverum. Har heldigvis ikke møtt på elg!
 
Apropos Elverum, Planen var Lillehammer. Men siden gps'en valgte Østerdalen så ble det her..! Ikke verdens navle akkurat, men Rica Elgstua Hotel som jeg nå er innlosjert på er helt nytt og veldig fint. Jeg ankom i kveld klokken syv, altså åtte timer med kjøring og pauser/bensinfylling.
 
Bremseskiva og klossene fra Biltema "virker jo", men det er bare å bestille nytt - fordi for-bremsen pulserer som bare rakkeren og hyller når jeg bremser i sakte fart. Bare dritten altså.
 
Morgendagen trenger ikke så mye planlegging antar jeg, for nå er neste stopp heimen i Skien. Og gjensyns med Marko, lille Borghild og morsan & farsan på Bøle. Det blir stas!
 
Men denne turen har vært vanvittig artig, og jeg nøler ikke med å reise alene en annen gang (selv om det hadde vært enda hyggeligere å fått lokket Eriksen ut av campingvogna!). Alltids noen å komme i prat med, og faktisk veldig mange motorsyklister som reiser solo. Som han jeg traff i går, som hadde kjørt 28 000 kilometer siden i fjor. Krasjet med reinsdyr i Finland hadde han også...
 

























 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar