tirsdag 15. juli 2014

Dag 9: Fauske - Steinkjer (550 km.)

Dagen i dag startet tidlig, da det var uutholdelig varmt på hotellrommet på grunn av gårdagens flotte vær. Avreise fra Fauske hotell kvart på ni. Været var heldigvis litt kaldere i dag.
 
Turen gikk i godt driv inn mot Rognan. Jeg tanket opp og peilet olje der, før Saltfjellet. Alt OK. Så sjekket jeg tilfeldigvis bremseklossene foran som var helt nye da turen startet. Fy faen ta Biltema, for noe søppel!
 
Det var lite igjen av de nye klossene, men ENDA mindre igjen av bremseskiva! Disse idiotene selger klosser som sliter i stykker skiva, som nå er rundt 0,6 millimeter tykk. Den var så tynn at jeg tror en bråbrems kunne forårsaket brudd og kollaps av skiven, og muligens en trynings. At det er mulig. Det verste er at broderen hevdet det samme skjedde med han, og han frarådet meg å kjøpe Biltema før jeg dro på tur...

//////-- Oppdatering 9. oktober 2014  start --/////////////////////////////////////////////////////////

Etter å ha klaget skriftlig til Biltemas Product Manager fikk jeg følgende svar (!!!):

"Vår uppfattning är att det rör sig om ett handhavandefel. Reklamation bör således avslås. Vid byte av bromsbelägg är det viktigt med korrekt montering (rengöring och uppsmörjning av glidpinar, återställning av kolvar, kontroll av bromsvätskenivån etc.) samt noggrann kontroll att de nya beläggen inte kärvar i oket och att oket glider lätt i sidled.  Viktigt att även kontrollera så att bromsen ej ligger an.”

//////-- Oppdatering 9. oktober 2014 slutt  --/////////////////////////////////////////////////////////
 
Nå var gode råd dyre. Jeg så for meg togtransport med Nordlandsbanen og masse dritt. Etter å ha summet meg litt, valgte jeg å kjøre de neste 500 km. til Steinkjer kun med bak brems og motorbrems. Det fungerte helt greit, og jeg sitter nå på et hyggelig hotell i Steinkjer og blogger. Ti timers kjøring i dag. Det regnet godt de siste tre milene inn mot byen, men jeg er godt kledd for dette.
 
Av andre "store" hendelser i dag, så krasjet jeg med en veps i 80 km. Det smalt skikkelig, men hvordan i all verden er det mulig at den rakk å stikke meg på halsen? Et mysterium!
 
Det var også full stans i en 15 kilometer lang tunell i dag. Lange køer med utålmodige ferierende ventet på rødt lys, mens veivesenet hentet ut sauen som sikkert synes det var en god ide å bruke tunellen... Forhåpentlig uskadet.
 
I morgen blir det skruing, og får håpe ny skive og klosser fra Biltema (ja, du leste riktig! Jeg måtte kjøpe der i kveld på grunn av tidsnød.) passer. Og så blir det å pusle seg videre mot Lillehammer kanten. Alt står bra til, dagen i dag har vært skikkelig artig, og E-6 fra Fauske mot Steinkjer er slettes ikke kjedelig. Masse svinger etc. Snakkes!




















1 kommentar:

  1. Test ut eddik og sukker. Har sikkert på hotellet. Hilsen Henry

    SvarSlett