torsdag 17. juli 2014

Sammendrag og erfaringer langtur 2014

Sommeren 2014 kjørte jeg kysten (delvis) fra Skien til Lofoten, hele Senja og videre sørover igjen. Fra 7. juni til 17. Juni.
 
Skien - Stalheim - Molde - Sandnessjøen - Namsos - Lofoten - Senja - Finnsnes - Fauske - Steinkjer - Elverum - Skien.
 
Turen var på 4120 kilometer - og gikk over elleve dager.
 
Gjennomsnittlig 375 kilometer, 8 til 10 timers kjøring med pauser hver dag. Med så intens kjøring over en kort periode, gjør man seg noen erfaringer.
 
Det ble kjørt mest i fint vær, men også et par dager med regn og vind. To overnattinger i telt, og åtte overnattinger på hotell.
 
Hele reisen har kostet inkludert bensin, ferger, mat, drikke, hotell og vedlikehold av sykkel: 24 120 kroner. Eller 2190 pr. dag. Og jeg har virkelig ikke spart på krona tydeligvis, men har fått hotell ganske billig - siden jeg jobber i bransjen. Jeg tippet rund 17 000, men kontoutskriften viser 24 120..! 
 

Motorsykkel:
    • Yamaha wr450f - 2009 modell. Kilometerstand 13521
Bagasjeutstyr:
    • Giant Loop Coyote saddlebag
    • Giant Loop Diablo tank bag
    • Giant Loop Great Basin dry bag
Navigasjon:
    • Nokia 620 Here Drive +
Drivstoff:
    • Blyfri 95 oktan. 8.2 liter + 10 liter ekstrakanne (total rekkevidde 300 km +)
 
 
Motorsykkel Yamaha wr450f: fungerte plettfritt på hele turen. Ikke et feilslag fra den kanten. Dette er definitivt ikke sykkelen å kjøre langt med, for salen er helt grusom. I tillegg slamrer kjedet voldsomt i svingarmen fordi det ikke blir moment i motoren når man dasser av sted i konstant hastighet. Les mye trafikk. Men alt dette var jeg klar over, "man tager hva man haver"!
 
Sykkelen er jo laget for helt annen bruk, nemlig av og på med gassen! Sykkelen kan jo ikke klandres for mitt bruk på denne langturen. 100% fornøyd med Yamaha kvaliteten!
 

Giant Loop Diablo tank bag: Upåklagelig kvalitet. Kraftig glidelås gjør at den vippes til side når man skal fylle bensintanken. Fikk plass til regntøy, regnhansker, overtrekk sko, multiverktøy, hodelykt og førstehjelpskrin.
 

Giant Loop Coyote saddlebag: Upåklagelig kvalitet, kun litt av refleksen har skallet av på grunn av litt slitasje. Kunne kjøpt en større modell, for min rommer 39 liter og da må man pakke med omhu! Veldig kjekt med en slik fleksibel salveske. Sykkelen min gikk overende et par ganger, og det ble ingen skader på utstyret.
 
Fikk plass til det meste: tre sett med undertøy, tykk genser, kjøkkenutstyr og kokekar, diverse verktøy, toalettsaker og nettbrett. Samt litt småtteri som ladere, pengetaske og mat.
 
Giant Loop Great Basin dry bag: Ekstra bag i upåklagelig kvalitet. Denne rommet mitt telt, sovepose og liggeunderlag. Helt vanntett.
 
Navigasjon: Nokia 620 fungerte som en drøm. Denne brukte jeg hele dagen. Telefonen sto hele tiden til lading gjennom eksternt uttak på sykkelen. Selv om den ble glovarm i sola, fungerte den godt.

Nokia Here Drive + er innebygd i alle Nokia mobiltelefoner, og er kjent som et av de aller beste navigasjons program. Jeg lastet ned kart for hele Norge på forhånd, og kunne derfor navigere prikkfritt selv uten dekning.
 
Styreholder for mobiltelefonen (Shocksock Water-Resistant Bike Holder for Nokia Lumia 620) var helt genial. Selv ikke i 140 kilometer falt den fra hverandre, selv om jeg var engstelig! Men nå har den ikke falt fra hverandre etter over 4100 kilometer på Norske veier, og da kan man trygt konstatere at den holder svært god kvalitet.
 
Ekstra drivstoffkanne: Billig (tynn) 10 liter reservekanne fra Biltema. Denne stroppet jeg på bakskjermen, men etter å ha kjørt noen dager tålte ikke nervene mine mer. Den står alt for nær eksospotta. Jeg ville jo blitt en kjørende fakkel hvis det gikk hull på kanna, så jeg stoppet ved en hytte og "stjal" en planke som jeg la i mellom kanna og eksospotta. Så enkelt, så genialt!

Spidi Lux regndress: God dress, svært synlig farge. Kun kjørt et par dager i regn, men dressen har vært tatt av og på mange ganger. Tar maks ett minutt å pakke den ut og få den på seg. Lett å ta av også. Glatt og fin inni så ingenting hekter seg fast når man tar den på. Helt vanntett med det været jeg hadde, men fikk ikke testet den i skikkelig øs pøs regnvær.

Eureka Apex Solo Backcountry telt: Enmanns-telt. Tar ganske liten plass, og er svært enkelt å sette opp og pakke ned. Bruker maks 10 minutter og er helt selvforklarende i sin konstruksjonen. Ytterduken kan tas av, dersom du vil ligge å se på stjernene. Kan også enkelt barduneres hvis det er mye vind.
 
 








 


 


















 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar