onsdag 22. oktober 2014

Bremseklosser Biltema MC - bra dårlig farlig ???

Her er min korrespondanse med Biltema, etter at jeg selv mener deres produkt ikke holdt mål og kunne ført til en alvorlig ulykke. Min kommentar til Biltemas svar, er at det er ikke gjort noen feil fra min side. Bremsesylinderen er ren og oppsmurt. Problemer har heller ikke oppstått i ettertid med nye originale klosser.

Til Biltema Norge, fredag, 1. august 2014
Klage på bremseprodukter til MC
Da jeg skulle på langtur med min MC i sommer, valgte jeg å kjøpe nye bremseklosser foran til min Yamaha wr450f - 2009 modell. De gamle (originale) klossene var fortsatt ikke utslitt etter ti tusen kilometer, men jeg valgte å sette på nye klosser (Biltema: 82387) siden jeg skulle kjøre mer enn fire tusen nye kilometer på langtur. 
 
Min bror påpekte rett før avreise at jeg ikke burde ha montert bremseklosser fra Biltema. Han hadde gjort dette tidligere – og de begynte å spise på skiven på hans Yamaha R1. Jeg ignorerte hans råd siden klossene nå allerede var montert, og med visshet om at Biltema neppe ville selge meg dårlige klosser... 
 
Etter å hå kjørt fra Skien til Troms, tok jeg en grundig teknisk sjekk på hele motorsykkelen. Til min store forbauselse var de nye klossene nesten utslitt etter bare to tusen kilometer. Men, det aller verste var at klossene hadde spist opp den originale bremseskiven. Bremseskiven var nå bare 0,6 millimeter tykk(!!!), og en bråbrems ville kunne ha resultert i at skiven knakk. Skiven flekset sideveis ved berøring - så tynn var den blitt.  Jeg tør ikke engang tenke på hva knekt skive kunne ha ført til i fart. 
 
Nå var gode råd dyre midt i ødemarken. Originaldeler var ikke å oppdrive, og jeg måtte kjøre flere hundre kilometer til Biltema i Steinkjer (uten forbrems...) for å kjøpe nye bremseklosser og ny bremseskive. Ikke gunstig å kjøpe det samme igjen, men jeg måtte få sykkelen og meg selv hjem på et vis. 
 
Etter å ha montert nye klosser (Biltema: 82387) og bremseskive (Bremseskive MX/Enduro: 82513) i Steinkjer kunne jeg bare konstatere at det er kast i den nye skiva, og forbremsen pulserte voldsomt ved oppbremsing. I tillegg hyler klossene rett før sykkelen stopper opp. Helt ubrukelig å bruke dette i det daglige, men det tok meg hjem de siste tusen kilometerne. 
 
Alt dette førte til betydelige problemer under langturen og 2500.- i unødige kostnader. Både til ekstra klosser og skive fra Biltema i Steinkjer for å komme meg hjem, samt nye originale klosser og skive fra Yamaha etter å ha kommet hjem. 
 
Men; det viktigste her må være at dere tar dette skrivet på største alvor – før det resulterer i en ulykke. Hvilket jeg mener jeg svært realistisk sett kunne ha blitt utsatt for. Se bilder som er vedlagt i dette brev.
 
 Med hilsen
Jon Elseth
 
 
Svar fra Biltema 9. oktober 2014:
 
Vår uppfattning är att det rör sig om ett handhavandefel. Reklamation bör således avslås. Vid byte av bromsbelägg är det viktigt med korrekt montering (rengöring och uppsmörjning av glidpinar, återställning av kolvar, kontroll av bromsvätskenivån etc.) samt noggrann kontroll att de nya beläggen inte kärvar i oket och att oket glider lätt i sidled.  Viktigt att även kontrollera så att bromsen ej ligger an.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar